Pickles – kvašená zelenina (cca od 9 měsíců)

IMG_8260 (1)
Už naši předkové dobře věděli, že nejlepší způsob uchování zeleniny v zimním období, a s tím související podpoření imunity, se skrývá v kvašené zelenině.
Zpracujte sezónní zeleninu tímto chytrým způsobem a nejen, že výrazně prodloužíte její trvanlivost (vydrží v lednici týdny a měsíce), ale i výrazně ušetříte za nákup nesezónní supermarketové zeleniny, která stejně v zimě není to pravé ořechové. Jako bonus pak procesem mléčného kvašení přidáte na množství vitamínu C a probiotických kultur, které, jak už jsem zmínila v úvodu, pomáhají tělu bojovat s obdobím zimních nachlazení a podporují imunitu. Jde se KVASIT! 🙂

Suroviny:

  • 1kg zeleniny vhodné ke kvašení (např. zelí, kedlubna, mrkev, cibule, různé druhy ředkví, červená řepa, květák...)
  • 10g soli (nebo zkrátka 1% hmotnosti zeleniny, nemáte-li přesně kilo)
  • 1 lžíce bílého jogurtu
  • drcený kmín dle chuti

Dále budete potřebovat:

  • nádobu vhodnou pro kvašení (ideálně kameninovou nebo skleněnou) a závaží, kterým obsah zatížíte
  • já jsem (a jsem pyšná že tak chytře :))) speciální nádobu nahradila šunkovarem, který funguje vlastně na tomtéž principu - stlačuje obsah

IMG_8204 (1)

Veškerou vámi vybranou zeleninu nastrouhejte, nakrouhejte nebo oberte na růžičky. Přidejte sůl, kmín, trošku bílého jogurtu (není nutný, ale podpoří proces kvašení a tvorby probiotických bakterií) a mačkejte v rukách tak dlouho, až zelenina pustí množství vody. To musí být přiměřené tomu, aby byla zelenina napěchovaná v nádobě ponořená. Nádobu tedy tímto způsobem naplňte a shora umístěte závaží, aby se na povrchu tvořila právě ona vodní hladinka. Pokud nemáte kvasící nádobu ani šunkovar, můžete použít libovolné závaží, které se vám do nádoby vejde. Na tomto webu si například jeho autor poradil tak, že do nádoby umístil mikrotenový sáček a naplnil jej opatrně vodou.
Takto napěchovanou a zatíženou nádobu umístěte na teplotně stabilní a nepříliš teplé místo v domě (okolo 20°C například) a nechte přibližně 4 dny kvasit. Poté můžete přemístit v libovolné nádobě do lednice (zatěžovat již nemusíte, ale stále by měla být zelenina ponořená v tekutině).


Dětská specifika:

způsob přípravy zeleniny kvašením je velmi zdravý a dětem bych si ho dovolila podávat zhruba od třičtvrtě roku věku (samozřejmě s ohledem na druh použité zeleniny a možné problémy dítěte s nadýmáním)
v případě malých dětí uzpůsobte také použitý obsah soli

bezlepkovébezmléčnéčervená řepado 1 rokukvětákod 1 rokuod 3 letostatnípřílohyrecepty našich babiček

2 komentáře - “Pickles – kvašená zelenina (cca od 9 měsíců)”

  1. Právě jsem dokončila kvašenou červenou řepu. Teď přemýšlím, jestli je nutné ji ještě vařit a kde všude ji mohu použít?
    děkuji

    1. Šárko, samotná řepa ale kvasit nebude, je potřeba k ní přidat nějakou jinou zeleninu, třeba zelí. Vařit se nemusí podle mě 🙂 A co ještě s řepou? Tady najdete recepty třeba na lívanečky nebo smoothie, mrkněte do vyhledávání 😉

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *